Nove uloge nastavnika u školi koja učiDr Nada Trifković
Oblast: Obrazovanje i vaspitanje
Broj strana: 179
Pismo: Ćirilica
Jezik: Srpski
Povez: Mek
Godina izdanja: 2015.
Iz dela
Zbog društvene uloge i značaja nastavnički poziv i pored toga što je poslednjih decenija potcenjen i marginalizovan, i dalje ima jednu od najodgovornijih funkcija upravljanja promenama društva u celini.
U vremenu brzih promena, obrazovanje predstavlja ključnu kariku u tom lancu.
Naša škola, opterećena i zatrpana balastom prošlosti nema snagu da proizvodi budućnost. Razvijene zemlje su se odavno uhvatile u koštac sa reformom obrazovnog sistema i većeg ulaganja u obrazovanje, svesni da je to prvi i osnovni korak u borbi protiv siromaštva.
Profesionalno osnaživanje nastavnika predstavlja preduslov za svaku reformu i poboljšanje kvaliteta obrazovno-vaspitnog procesa.
Istraživanja o stručnom usavršavanju zemalja Evropske Unije (TALIS) ukazuju na činjenicu da se ovom bitnom segmentu profesionalnog osnaživanja svih struktura obrazovno-vaspitnog procesa poklanja značajna pažnja.
Pored pojačanog ulaganja u obrazovanje i sistemskog rešavanja problema stručnog usavršavanja nastavnika i razvijene zemlje se suočavaju sa problemom heterogenog sastava zaposlenih u obrazovanju, podizanju motivacije, konkurencije i kompetencija nastavnika.
Cilj istraživanja i analiza sadržanih u ovoj knjizi bio je sagledati spremnost nastavnika (i učenika) za upravljanje razvojnim promenama u školi i nastavi, utvrditi njihov odnos prema stručnom usavršavanju i potrebama za usavršavanjem, te na toj osnovi projektovati principe (predloge) za modeliranje stručnog usavršavanja nastavnika koji bi bili u funkciji efikasnog upravljanja razvojnim promenama u nastavnom procesu, u školi kao organizaciji koja uči.
Nema reforme društva bez reforme vaspitno-obrazovnog sistema. O tome svedoče iskustva razvijenih zemalja. Isto tako, nema reforme obrazovnog sistema bez reforme glavnog nosioca procesa obrazovanja, a to je nastavnik.
O delu
U knjizi su dati prikazi analize i poređenja stavova učenika i nastavnika kao i njihova iskustva u novim nastavničkim ulogama, i odnos prema stručnom usavršavanju. Istraživanja sa učenicima i nastavnicima uzeta su iz doktorske disertacije autora pod nazivom Stručno usavršavanje nastavnika u funkciji upravljanja razvojnim promenama u nastavnom procesu.
Dat je i kratak prikaz međunarodnog istraživanja profesionalnog razvoja nastavnika (TALIS), kao i iskustva zemalja u kojima je reforma obrazovnog sistema doprinela i ubrzala razvoj i reformu društva u celini (Slovenija, Finska).
Cilj autora je ukazati na neophodnost jačanja kako kompetencija tako i ugleda i značaja nastavničkog poziva, kako bi škole bile „kuće znanja“ u kojima učenici rado borave i u koje se uvek vraćaju.
Knjiga je nastala i kao odgovor na pitanje: „Da li nam je uopšte potreban nastavnik u dvadeset i prvom veku?“